Concrete vragen over uw onderneming
- Is er een visiedocument beschikbaar?
- Staat de missie op papier?
- Is er een ontstaansverhaal bekend?
- Zijn de doelgroepen beschreven?
- Zijn de concurrenten beschreven?
- Zijn de merkwaarden beschreven?
- Weet u hoe u een logo moet beoordelen?
- Weet u hoe u een huisstijl moet beoordelen?
- Houdt u rekening met alle processtappen?
Is er een visiedocument beschikbaar?
Een visiedocument laat zien hoe uw onderneming de toekomst ziet. In dit document beschrijft u de huidige situatie, de trends en ontwikkelingen die voor uw onderneming van belang zijn, en hoe u daarop wilt reageren. Uw visie is niet alleen van groot belang voor het ontwikkelen van nieuwe diensten en producten, maar ook voor uw huisstijl.
Staat de missie van uw onderneming op papier?
Met een missie voorkomt u dat de doelstellingen van uw onderneming op verschillende manieren worden uitgelegd. De missie beschrijft de algemene doelstellingen van uw onderneming in de markt waarin u actief bent. Bijvoorbeeld: ‘wij zijn een vernieuwende kracht in de telecomsector.’ Of: ‘wij maken apparatuur die mobiel werken makkelijk maakt.’ Een missie wordt verder uitgewerkt in een strategie.
Is er een ontstaansverhaal over uw onderneming?
Een verhaal over het ontstaan van uw onderneming stelt de ontwerpers van uw huisstijl in staat om aan te sluiten bij de inspiratiebron van uw onderneming. Met welk idee is het ooit begonnen? En wat is daarvan nog zichtbaar? Overigens kan een goed verhaal ook gebruikt worden om medewerkers te enthousiasmeren en betrokken te houden bij de doelstellingen van uw onderneming.
Zijn de doelgroepen beschreven?
Met uw huisstijl wilt u al uw doelgroepen aanspreken. Om dat te bereiken, is het van belang om alle doelgroepen in kaart te brengen: uw klanten, medewerkers, aandeelhouders en andere relaties. Dat komt ook later in het proces van pas als u feedback wilt verzamelen onder verschillende doelgroepen. Bij de ontwikkeling van een huisstijl wordt vaak gewerkt met ‘moodboards’ om de belevingswereld van doelgroepen te visualiseren.
Zijn de concurrenten beschreven?
Door uw concurrenten te beschrijven, bepaalt u uw positie in de markt ten opzichte van andere aanbieders. Welke positie wilt u innemen? En hoe verhoudt uw huisstijl zich straks ten opzichte van de huisstijl van concurrenten? Een visueel overzicht is bijvoorbeeld een heel bruikbaar document voor het bureau dat uw huisstijl gaat ontwerpen.
Zijn de merkwaarden van uw onderneming beschreven?
Merkwaarden zijn de ijkpunten waarop elke onderneming opereert. Voorbeelden zijn: ‘gemak’, ‘vernieuwend’ of ‘modern’. Alle onderdelen van uw beleid, diensten en producten, organisatie en communicatie moeten bij deze waarden passen. Dat geldt dus ook voor de huisstijl.
Weet u hoe u een logo moet beoordelen?
Een goed logo voldoet aan de volgende criteria:
- goed zichtbaar in alle uitingen: van briefpapier tot internet, van buitenbord tot interieur
- duidelijk te onderscheiden van andere aanbieders, vooral concurrerende bedrijfslogo’s
- makkelijk te onthouden en te herkennen
- op alle middelen goed toepasbaar
Weet u hoe u een huisstijl moet beoordelen?
Let bij het beoordelen van een huisstijl op de volgende aspecten:
- spreken de kleuren, vormen en materialen u aan?
- is de huisstijl op alle communicatiemiddelen en in alle media goed toepasbaar?
- past de sfeer van de huisstijl bij uw onderneming en het tijdsbeeld?
- welke betekenis heeft deze huisstijl voor uw onderneming?
- spreekt de huisstijl alle doelgroepen aan?
Weet u met welke werkzaamheden u rekening moet houden?
De ontwikkeling van een huisstijl is een veelomvattend project. Houd rekening met de volgende werkzaamheden:
- procesbegeleiding van het ontwerptraject
- opstellen van briefings
- opzetten van een huisstijlhandboek of -website
- logo-onderzoek
- registratie van logo/huisstijl
- bureauselectie
- een productieproces
- organiseren van huisstijlmanagement
Benodigde documenten
- Checklist huisstijl
- Proces huisstijl
- Inventarisatie huisstijl